Martyna Pazera, Beata Rolak, Agnieszka Szczerbińska, Tomasz Hańć i Mikołaj Ostolski zostali tegorocznymi laureatami nagrody Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego za najlepsze dyplomy artystyczne w 2011 r. Laureaci odebrali nagrody w czasie zorganizowanej w dniu 23 stycznia br. uroczystej Gali „Najlepsze Dyplomy Artystyczne 2011", która miała miejsce w szczecińskiej Akademii Sztuki.
Nagrody Marszałka za najlepsze dyplomy artystyczne wręczane są od 2002 r. Honorują młode, uzdolnione i pracowite osoby, które w trakcie swojej edukacji artystycznej wyróżniły się twórczością i działalnością kulturalną.
Marszałek Olgierd Geblewicz wręczył, w czasie dzisiejszej Gali, nagrody dla pięciu najlepszych studentów Akademii Sztuki i Wyższej Szkoły Sztuki Użytkowej. Nagrodzeni zostali absolwenci Wydziału Sztuk Wizualnych: Tomasz Hanć, Martyna Pazera i Beata Rolak oraz Wydziału Edukacji Muzycznej - Agnieszka Szczerbińska i Mikołaj Ostolski.
Otwierając dzisiejsze spotkanie, prof. nadzw. dr hab. Zbigniew Romańczuk - prorektor ds. artystycznych i nauki Akademii Sztuki w Szczecinie, mówił: - Pragnę podziękować, w imieniu władz uczelni i naszych studentów, za nieustająca i dobrą współpracę z władzami regionu. Pan marszałek i Zarząd Województwa niejednokrotnie wsparli nasze działania, a dzisiejsze nagrody artystyczne są kolejnym dowodem, na to, jak ważna jest kultura dla rządzących naszym regionem i jak ważna dla nas wszystkich jest sztuka – mówił profesor. – Niedawno wręczone zostały Paszporty Polityki – życzę laureatom nagród marszałka, aby potraktowali tą nagrodę w podobnych kategoriach i stali się ambasadorami sztuki naszej uczelni, naszego miasta i województwa.
- Spotkaliśmy się dzisiaj, by wyróżnić i uhonorować młodych ludzi, którzy swój talent, pasję i potrzebę tworzenia połączyli z wytężoną i sumienną pracą – zwracał się do laureatów marszałek Olgierd Geblewicz. - Stajecie teraz na początku swojej kariery zawodowej. Jestem przekonany, że kończąc z wyróżnieniem Akademię Sztuki, staniecie się państwo, już w niedalekiej przyszłości, ważnymi postaciami dla polskiej i zachodniopomorskiej kultury, czego państwu gorąco życzę, w imieniu swoim, jak i całego Zarządu Województwa.
Każdy z pięciu nagrodzonych artystów otrzymał dyplom i nagrodę finansową (łącznie na nagrody Zarząd Województwa przekazał kwotę 12 000 złotych). Poniżej prezentujemy informacje o laureatach oraz ich nagrodzonych pracach dyplomowych:
Tomasz Hańć, absolwent Wydziału Sztuk Wizualnych nagrodę odebrał za dyplom „Śpiąc albo śniąc" – cykl prac wykonanych w technikach wklęsłodrukowaych (akwatinta, akwaforta). O swoim dyplomie autor mówi: - Pod wpływem przygnębiającej pogody, złego nastroju i problemów z zasypianiem narodziła się koncepcja serii prac o rodzeniu się myśli w stanie na granicy snu i jawy.
Kolejnym nagrodzonym dyplomem był cykl „Oblicza Kobiety", autorstwa Martyny Pazery (także absolwentki Wydziału Sztuk Wizualnych). Magisterska praca dyplomowa Martyny Pazery została zrealizowana w pracowni projektowania plakatu i ilustracji pod kierunkiem prof. Grzegorza Marszałka i obroniona z wyróżnieniem w kwietniu 2011 roku. Seria składa się z dwunastu plakatów o problematyce społecznej, w tym jednego otwierającego cykl oraz pozostałych, będących bezpośrednim przedstawieniem tematu. W opisie cyklu czytamy: Osobiste rozważania na temat funkcjonowania kobiety w społeczeństwie i kulturze, zaowocowały powstaniem jedenastu kobiecych „portretów": Kobieta Barbie, Blondyna, Blachara, Hot Woman, Femme Fatale, Lesbijka, Feministka, Kobieta Ideał, Nasto Matka, Kura Domowa, Ofiara. Zaistniała typologia wizerunków ściśle nawiązuje do kobiecej aktywności w panującej dziś kulturze konsumpcyjnej. Zjawisko podążania za medialnym ideałem piękna, przedwczesna seksualizacja dziewczynek, czy też trywializacja i komercjalizacja kobiecej seksualności to tylko niektóre z zagadnień, do których odwołuje się tematyka serii. Język mediów posługując się uproszczonym i zabarwionym wartościująco obrazem rzeczywistości w pewnym stopniu szufladkuje kobiety. Z drugiej strony same kobiety skrupulatnie pielęgnując niektóre stereotypy są oceniane przez ich pryzmat. Cykl „Oblicza Kobiety" to próba nakłonienia szeroko pojętego odbiorcy do rozważań nad sytuacją kobiety w otaczającej nas rzeczywistości oraz chęć nakłonienia samych kobiet do krytycznego spojrzenia na własne postawy.
„Identyfikacja wizualna Miasta i Gminy Cedynia" to tytuł dyplomu Beaty Rolak, absolwentki Wydziału Sztuk Wizualnych. Projekt polegał na opracowaniu systemu identyfikacji graficznej, który swą stylistyką nawiązuje do czasów historycznych Miasta i Gminy Cedynia. Projekt obejmuje: logo, druki, mapy, kalendarze, serie piktogramów, krój pisma, zewnętrzne elementy identyfikacji wizualnej, propozycje gadżetów dla starszych i młodszych odbiorców oraz koncepcję strony internetowej. Celem była próba podkreślenia i wykorzystania zarówno nowoczesnego znaczenia Miasta i Gminy Cedynia, jak i jej bogatej przeszłości historycznej.
Z rąk marszałka Olgierda Geblewicza, nagrody odebrała także dwójka absolwentów Wydziału Edukacji Muzycznej – Agnieszka Szczerbińska i Mikołaj Ostolski.
Praca Agnieszki Szczerbińskiej nosi tytuł „Źródła problemów z kształceniem słuchu uczniów VI klas podstawowej szkoły muzycznej". Napisana została na wydziale Edukacji Muzycznej Akademii Sztuki w Szczecinie jako ukończenie kierunku Edukacji artystycznej w zakresie sztuki muzycznej, pod kierunkiem dr Iwony Tomaszewskiej. Agnieszka Szczerbińska o swojej pracy dyplomowej: „Kształcenie słuchu jest jednym z przedmiotów kształcenia muzycznego - obok nauki gry na instrumencie, rytmiki, audycji muzycznych i chóru. Jest bardzo ważny, a mimo to, nie cieszy się dobrą opinią przez to, że jest niezwykle trudny i abstrakcyjny. Podczas moich praktyk pedagogicznych zaobserwowałam, że uczniowie mają zwykle negatywny stosunek do tego przedmiotu. Ten fakt oraz zauważalne, powtarzające się problemy z jakimi się borykają się uczniowie na drodze kształcenia swojego słuchu stały się inspiracją do napisania tej pracy". Jej celem było poznanie przyczyn niepowodzeń uczniów w toku kształcenia ich słuchu, mankamentów postępowania nauczyciela, niesprzyjających warunków utrudniających naukę ucznia, jak również niewłaściwych relacji na płaszczyźnie nauczyciel- uczeń. Problem główny pracy stanowiło pytanie: jakie są przyczyny powstawania problemów uczniów w kształceniu słuchu muzycznego? Wnioski z badań stanowią jednoznacznie, iż czynnikiem w głównej mierze determinującym efekty w nauczaniu okazały się kompetencje psychologiczne nauczyciela. Ma to szczególne znaczenie u dzieci, którym nauka nie idzie łatwo. Potrzebują one bowiem pomocy, dobrego prowadzenia i zachęty do nauki. Dużo zależy także od treści nauczania. Niektóre z obowiązkowych form kształcenia słuchu są bardziej kłopotliwe i wymagają poświęcenia więcej czasu, którego zazwyczaj brakuje. Kolejnym czynnikiem był za mały wkład własny dziecka w naukę tego przedmiotu na korzyść „ważniejszych" przedmiotów jak matematyka czy język polski. Z badań jednak jednoznacznie wynikło, iż wszystkie dzieci, niezależnie od umiejętności umieszczają stres wywołany osobą nauczyciela jako główną przyczynę swych niepowodzeń. Prowadzi bowiem do dezorganizacji i braku umiejętności wykazania się na takim poziomie jak to zostało przygotowane przez ucznia w domu. Nauczyciel z kolei widzi w tym momencie nieprzygotowanego do lekcji ucznia i karze go złą oceną. Motywacja ucznia do dalszej nauki drastycznie spada. Problematyka zawarta w pracy jest bardzo szerokim i wielopłaszczyznowym problemem i nie została wyczerpana a jedynie zbadana w środowisku, z którym autorka pracy miała styczność.
Mikołaj Ostolski otrzymał nagrodę za dyplom „Autonomia marsza wojskowego. Doskonałość formy i stylu marszowego w dziejach muzyki". Praca magisterska Mikołaja Ostolskiego powstała na specjalizacji Dyrygentura orkiestr dętych, pod kierunkiem ppłk dr Pawła Lewandowskiego – inspektora Orkiestry Wojska Polskiego w Ministerstwie Obrony Narodowej. Praca magisterska o autonomii marsza wojskowego, doskonałości formy i stylu marszowego w dziejach muzyki jest naukowym przyczynkiem do pięknego i wielkiego zagadnienia jakim jest marsz wojskowy i jego imponująca geneza, a także dokumentem potwierdzającym nabytą w praktyce dyrygenckiej wraz z Orkiestrą Reprezentacyjną Sił Powietrznych w Poznaniu i Orkiestrą Koncertową Wojska Polskiego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie bezcenną wiedzę i umiejętności uwieńczone możliwością poprowadzenia na Koncercie Dyplomowym ukochanego autorowi tej pracy dyplomowej, pięknego polskiego marsza wojskowego „Pod sztandarem pokoju" – kompozycji Feliksa Nowowiejskiego, która w 1898 r. na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Londynie przebiła się przez szereg znakomitych kompozycji marszowych nadesłanych z całej Europy, zdobywając bezsprzecznie pierwszą nagrodę stowarzyszenia "The British Musician".